Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Communicatie

Voorbeelden: BE-Alert, D5, WPCC
Het Nationaal Crisiscentrum ontwikkelt procedures en tools om de communicatie voor en tijdens een noodsituatie vlot te laten verlopen, zowel tussen de hulpdiensten en partners onderling, als naar de bevolking toe. 

Communicatie tussen hulpdiensten

Het nationaal veiligheidsportaal Paragon is een online platform waarbinnen hulpdiensten, overheden en partners zich kunnen voorbereiden op een noodsituatie en waar ze tijdens een noodsituatie informatie kunnen uitwisselen

Het NCCN is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dit platform, geeft opleidingen aan nieuwe gebruikers en biedt technische ondersteuning bij het gebruik van dit platform.

Communicatie naar de bevolking

BE-Alert

BE-Alert is een alarmeringssysteem waarmee de overheid jou kan verwittigen in een noodsituatie. Schrijf je in op www.be-alert.be. Het NCCN beheert het systeem, leidt gemeenten en steden op in het gebruik van BE-Alert en doet ieder trimester een test. Het NCCN ontwikkelt ook nieuwe alarmeringsmogelijkheden en houdt nationale informatiecampagnes. 

Informatienummer 1771

Lokale overheden die een informatienummer willen aanbieden in een noodsituatie, kunnen hiervoor beroep doen op het nationaal informatienummer 1771. Dit informatienummer kan dag en nacht binnen het uur operationeel zijn. Dankzij een samenwerking met de FOD Volksgezondheid kan dit informatienummer zowel oproepen rond algemene informatie behandelen als gevoelige oproepen, rond informatie over mogelijke slachtoffers.

Gemeenten of steden die van deze infrastructuur gebruik willen maken, dienen eerst een overeenkomst af te sluiten.   

Leidraad Crisiscommunicatie

Om personen verantwoordelijk voor discipline 5 (informatie aan de bevolking) te ondersteunen in hun taken, publiceerde het NCCN de leidraad crisiscommunicatie. Deze leidraad bestaat uit verschillende brochures: 

Het NCCN geeft ook jaarlijks opleidingen in crisiscommunicatie aan discipline 5-verantwoordelijken.

Team D5

In 2013 richtte het NCCN het Team D5 op. Dit is een team van communicatieprofessionals die zich vrijwillig engageren om lokale besturen te ondersteunen in crisiscommunicatie. Het NCCN coördineert dit team en zorgt voor jaarlijkse opleidingen. Het Team D5 gaf al ondersteuning tijdens tal van noodsituaties, o.a. de kettingbotsing in Zonnebeke, het salpeterzuurlek in Gistel, de brand in een garage in Aartselaar, de COVID-19-pandemie en de aanslagen te Brussel waarvoor ze de EENA 112-Award voor Remarkable Crisis Communication wonnen. 


Steden en gemeenten die Team D5 willen activeren kunnen hiervoor contact opnemen met de permanentie van het NCCN. Het Team D5 kan ter plaatse of vanop afstand helpen en kan elke rol binnen het Werkproces Crisiscommunicatie opnemen. Een inzet van het Team D5 is gratis. 

Risicocommunicatie 

Het NCCN voert jaarlijks nationale informatiecampagnes om de kennis over risico’s in België en de juiste reflexen bij noodsituaties te vergroten. Enkele voorbeelden daarvan zijn de lancering van mijnnoodplan.be, het ontwikkelen van lessenpakketten voor lagere scholen (BE-Ready) en de nationale campagnes over het nucleair- of het sevesorisico