Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Communiceer verantwoordelijk

vrouw die iets aan het typen is op een laptop
In een noodsituatie heb je juiste informatie nodig: je wil weten wat er aan de hand is, wat je zelf moet doen en wat je kan doen om anderen te helpen. Sociale media zijn hiervoor een belangrijke informatiebron. Let wel op, iedereen kan de informatie die op sociale media en op het internet circuleert, creërendelen en aanpassen.

Ben je niet zeker van de auteur van bepaalde informatie? Deel deze dan niet. Geruchten veroorzaken enkel paniek en kunnen het werk van de hulpdiensten verstoren of zelfs de noodsituatie verergeren.

Volg de juiste kanalen

Zoek steeds de officiële kanalen op sociale media, om zeker te zijn van de getrouwheid van de informatie: abonneer je hierop en deel hun berichten. Hier vind je een lijst van de officiële kanalen in noodsituaties.

Wees verantwoordelijk

Verspreid enkel officiële of betrouwbare informatie, geen geruchten! Geruchten kunnen het werk van de hulpdiensten verstoren.

Wees solidair

  • Deel geen foto’s die de privacy van slachtoffers kunnen schaden.
  • Ben je op het terrein van een noodsituatie?
    • Breng jezelf in veiligheid. Blijf niet staan om foto’s of filmpjes te nemen.
    • Geef de aanbevelingen van de overheden door aan mensen rondom je, die nog niet over die informatie beschikken.
    • Help de interventiediensten door feitelijke en precieze informatie te geven.
  • Vermijd te bellen en gebruik tekstberichten om te communiceren. Zo blijft het netwerk vrij voor belangrijke oproepen.