Communicatie tijdens een noodsituatie
Nationaal veiligheidsportaal Paragon
Het nationaal veiligheidsportaal Paragon is een online platform waar alle partners in een noodsituatie toegang toe hebben. Via dit platform kunnen ze snel informatie uitwisselen.
Het platform bevat:
- Een databank met alle contactgegevens die nuttig zijn in een noodsituatie.
- Een bibliotheek met noodplannen.
In een noodsituatie kan men via het platform
- Een kaart delen. Op deze kaart kunnen alle belangrijke zones of locaties worden weergegeven (bijvoorbeeld de interventiezones of de plaats van de Commandopost-Operaties).
- De acties van alle betrokken partners delen in een 'feed', zowel multidisciplinair als per discipline.
- Situationele rapporten opmaken die de situatie op één moment weergeven.
Astrid
Hulpdiensten en partners staan ook via radiocommunicatie in contact. Daarvoor maken ze gebruik van ASTRID-radiocommunicatie. De capaciteit van het netwerk is berekend op noodsituaties.
Regetel
Regetel staat voor REGEringsTELecommunicatienetwerk. Het REGETEL-netwerk is een alternatief communicatiesysteem van de federale overheid. Zo kunnen overheden steeds met elkaar communiceren, ook bij een storing van het telefonienetwerk.
Er zijn twee netwerken:
- Een federaal netwerk; Via dit netwerk kunnen o.a. alle federale ministers en hun kabinetschefs, de voorzitters van de directiecomités en de Directeur-generaals van de Federale Overheidsdiensten, de Voorzitters van Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Senaat en de Koninklijke Paleizen met elkaar communiceren.
- Een crisisnetwerk; Via dit netwerk kunnen o.a. alle provinciale crisiscentra, de permanente eenheden van de Civiele Bescherming, de 112-centrales, de 101-centrales, het Coördinatieorgaan voor de Analyse van de Dreiging (OCAD), de sites en crisiscentra van Fluxys en Eandis, de dispatching van het Rode Kruis, het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende en het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) met elkaar communiceren.
Team CST
Bij een complexe noodsituatie is het steeds een uitdaging om ervoor te zorgen dat alle partners over de meest actuele informatie beschikken. Beeldvorming en informatiedoorstroming zijn echter cruciale aspecten in het crisisbeheer.
Om hulpdiensten en overheden bij te staan in het crisisbeheer is een ondersteuningsteam opgericht: het Crisis Support Team (CST). Het Crisis Support Team is een team van vrijwilligers die het crisisbeheer in een crisiscel en/of de Commandopost-Operaties kunnen ondersteunen. Leden van het CST zijn opgeleid om de informatiedoorstroming en de beeldvorming optimaal te ondersteunen.