Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Crisiscommunicatie

  • 10 jaar Team D5

    10 jaar Team D5

    Snel en correct communiceren tijdens een noodsituatie is een van de meest cruciale taken van de overheid. Mensen hebben immers nood aan juiste informatie om zichzelf, familie en vrienden in veiligheid te brengen. Deze taken worden uitgevoerd door discipline 5.  

    Sinds 2013 biedt Team D5...

  • Werkproces crisiscommunicatie

    Het Werkproces Crisiscommunicatie (WPCC)

    Discipline 5 is de verzamelnaam voor alle opdrachten voor de communicatie met de bevolking bij een noodsituatie. Deze opdrachten omvatten de analyse, planning en uitvoering van de crisiscommunicatie en worden gerealiseerd door een crisiscommunicatieteam. Dit team bestaat o.a. uit een...

  • Pers rond politieagenten. Vrouw die iets op whiteboard schrijft met andere vrouw en man die ernaar kijken.

    Team D5 - Ondersteuning in crisiscommunicatie

    Snel en correct communiceren tijdens een noodsituatie is een van de meest cruciale taken van de overheid. Mensen hebben immers nood aan juiste informatie om zichzelf, familie en vrienden in veiligheid te brengen. Deze taken worden uitgevoerd door discipline 5. Discipline 5 staat in voor de...

  • Leidraad D2-D5. Afstemming en samenwerking

    Leidraad D2-D5: Afstemming en samenwerking

    Tijdens noodsituaties is een intense afstemming en samenwerking tussen discipline 2 en discipline 5 van cruciaal belang. De oprichting van een informatienummer, het organiseren van een opvangcentrum, communicatie van/over slachtoffers… zijn allemaal aspecten die een goede coördinatie...

  • Journalist en camerman in veld voor grote rookpluim.

    Leidraad crisiscommunicatie

    Het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplanning brengt heel wat verplichtingen mee voor de lokale overheden. Eén ervan is het opstellen van een mono-disciplinair interventieplan per discipline, en dus ook voor discipline 5 – informatie aan de...

  • Press

    Communiceren op het terrein

    In noodsituaties is tijd van cruciaal belang. Voor de rechtstreeks betrokken bevolking is de nood het hoogst. In onze informatiemaatschappij is directheid de tijdschaal van de media. De overheden moeten zich dan ook zo snel mogelijk organiseren om de bevolking zo goed mogelijk te alarmeren...

  • Social media

    Sociale media in crisiscommunicatie

    Hoe twitteren, informatie delen en aan crisiscommunicatie doen met de burgers?

    Storm tijdens Pukkelpop, schietpartij in Luik, treinongeval in Wetteren… Telkens hebben de burgers de sociale media gebruikt om snel en direct informatie te verzamelen of te verspreiden. De overheden hebben...

  • Donkere rookwolken in de lucht

    Blijf uit de rook

    De overheidscommunicatie bij branden heeft de uitdaging om complexe (chemische) processen te vertalen naar begrijpbare taal. Het is voor de overheid en de verschillende hulpdiensten niet evident om eerlijk en geloofwaardig te communiceren. Een verkeerd woordgebruik kan zorgen voor...

  • BE-Alert

    Alarmeren om levens te redden

    Om de burgers die geconfronteerd worden met risico’s en noodsituaties zo goed mogelijk bij te staan, is de kwaliteit, de snelheid en de efficiëntie van de crisiscommunicatie van kapitaal belang: van de eerste alarmering tot de continue informatie.

    In heel wat noodsituaties is een...