Links-extremistische actor
In België is het links-extremisme beperkt tot het verstoren van de openbare orde, het toebrengen van schade of aanzetten tot geweld tijdens demonstraties, geweldloze betogingen, blokkeringen van infrastructuur, propaganda, ...
Let op: een dader of actor heeft geen oorzaken of gevolgen, maar motieven en werkwijzen. De oorzaken en gevolgen die hier staan moet je dus ook zo interpreteren.
Oorzaken en gevolgen
/
Wat kan jij doen?
Er zijn geen specifieke tips voor dit risico.
Volg onze algemene tips voor, tijdens en na noodsituaties.
Links-extremisten kunnen valse informatie verspreiden. Ga kritisch om met informatie die je online leest. Lees hier tips over hoe je met misleidende informatie kan omgaan.
Impact en waarschijnlijkheid
De cijfers voor waarschijnlijkheid en impact beschrijven een links-extremistische actor van een extreme omvang. De BNRA omschrijft zo’n scenario in theorie als:
- Opgeleide groepen die potentieel een link hebben met het buitenland of ervaring hebben in het buitenland verzetten zich in ons land tegen vormen van gezag of hiërarchieën binnen de samenleving.
Hoe moet je deze resultaten lezen?
Binnen de BNRA beoordeelden experten steeds 3 scenario’s per risico: aanzienlijk, grootschalig of extreem. Op iedere pagina vind je de resultaten van het scenario waarvoor de score van waarschijnlijkheid x impact het grootst is. Dit betekent niet dat dit scenario zo zal plaatsvinden of het meest waarschijnlijk is. Lees hier meer over hoe je de resultaten correct interpreteert.
Waarschijnlijkheid
Gemiddeld
Impact op de mens
Laag
Impact op de maatschappij
Laag
Impact op het milieu
Zeer laag
Financiële impact
Laag
Wat doen overheden?
Verschillende overheidspartners en veiligheidsdiensten werken dagelijks samen in het kader van de strijd tegen terreur, extremisme en radicalisering, bijvoorbeeld het Coördinatieorgaan voor de Dreigingsanalyse (OCAD), de Veiligheid van de Staat, de Federale Politie, de Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid, Defensie, e.a.
Zij wisselen gegevens uit, staan in voor de strategie tegen terrorisme en extremisme inclusief het radicaliseringsproces (strategie T.E.R.) en staan in contact met buitenlandse inlichtingendiensten.
Het OCAD maakt ook punctuele en strategische dreigingsanalyses, op een schaal van 1 tot 4.
- Niveau 1 – de dreiging is laag
- Niveau 2 – de dreiging is gemiddeld
- Niveau 3 – de dreiging is ernstig
- Niveau 4 – de dreiging is zeer ernstig.
Op basis van deze analyses, worden er zichtbare en minder zichtbare voorzorgs- en beschermingsmaatregelen genomen om de bevolking, belangrijke personen en instellingen te beschermen.
Bij een terroristische aanslag of gijzelneming, beschikt België over een nationaal noodplan. Zo’n aanslag of gijzelneming heeft in de meeste gevallen een nationale impact en vereist een onmiddellijke reactie. Om veiligheidsredenen is de inhoud van het noodplan niet openbaar.