Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be
Een aanval op het transport van gevaarlijke goederen is een bewuste actie om schade aan te richten, bijvoorbeeld door vandalisme, diefstal of het gebruik van geweld.

Gevaarlijke goederen zijn stoffen of producten die gevaarlijk kunnen zijn als ze niet goed worden verpakt of vervoerd. Dit kan gaan om vaste stoffen, vloeistoffen of gassen die bijvoorbeeld ontvlambaar, giftig, explosief of radioactief zijn. Zo’n aanval kan risico’s opleveren voor de gezondheid, de veiligheid, het transportmiddel, en het milieu.

Wat kan jij doen? 

De juiste reflexen bij een aanval op een transport van gevaarlijke goederen verschillen afhankelijk van het type stoffen dat vrijkomt. Lees onze tips voor

Impact en waarschijnlijkheid

De cijfers voor waarschijnlijkheid en impact beschrijven een aanval op een transport van gevaarlijke goederen van een extreme omvang. De BNRA omschrijft zo’n scenario in theorie als:

  • Er vindt een aanval plaats met massavernietigingswapens om slachtoffers te maken of om nucleaire en radioactieve stoffen te stelen. 
  • In dit scenario zijn meer dan vier transporten het doelwit. 

Hoe moet je deze resultaten lezen?

Binnen de BNRA beoordeelden experten steeds 3 scenario’s per risico: aanzienlijk, grootschalig of extreem. Op iedere pagina vind je de resultaten van het scenario waarvoor de score van waarschijnlijkheid x impact het grootst is. Dit betekent niet dat dit scenario zo zal plaatsvinden of het meest waarschijnlijk is. Lees hier meer over hoe je de resultaten correct interpreteert

 

Waarschijnlijkheid

Zeer laag

Impact op de mens

Hoog

Impact op de maatschappij

Gemiddeld

Impact op het milieu

Gemiddeld

Financiële impact

Hoog

Wat doen overheden?

De FOD Mobiliteit en Vervoer is verantwoordelijk voor het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor, over zee en door de lucht. Daarnaast zijn de verschillende gewesten bevoegd voor het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg en via de binnenscheepvaart, en voor het opleiden en certificeren van de veiligheidsadviseurs (spoorvervoer). 

Voor het vervoer van ontplofbare en radioactieve (klasse 7) stoffen zijn de bevoegde overheden respectievelijk de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) voor alle transportmodi en voor het hele land. Lees hier meer.  

Sinds 2018 bestaat er binnen het Nationaal Crisiscentrum ook een CBRNe-expertisecentrum. Zij helpen partners bij het operationeel maken van CBRNe-noodplannen, bieden ondersteuning in crisisbeheer, en werken mee aan opleidingen voor interventiediensten.

Een CBRNe-incident vereist steeds een multidisciplinair beheer en/of een coördinatie op nationaal niveau. Afhankelijk van de aard van het incident, kunnen er verschillende noodplannen in werking treden bij een CBRNe-risico, bijvoorbeeld het nucleair en radiologisch noodplan of het noodplan CBRN(e) terrorisme.