Scheepvaartongeval op zee

- Iemand aan boord van een schip geraakt gewond of sterft.
- Een persoon valt overboord.
- De bemanning moet een schip verlaten, een schip strandt of is onbruikbaar.
- Er is schade aan de lading van een schip die de veiligheid van het schip of de bemanning in gevaar brengt.
Een scheepvaartongeval kan ook plaatsvinden in de haven of wanneer het schip voor anker ligt.
Wat kan jij doen?
- Volg steeds de adviezen van het veiligheidspersoneel aan boord van een schip en in de haven.
- Ga je de zee op? Lees berichten aan zeevarenden via het tijdschrift Berichten aan Zeevarenden
- Lees onze algemene tips voor, tijdens en na een noodsituatie.
Impact en waarschijnlijkheid
De cijfers voor waarschijnlijkheid en impact beschrijven een scheepvaartongeval op zee van een grootschalige omvang. De BNRA omschrijft zo’n scenario in theorie als:
- Een vrachtschip of een passagierschip zinkt. Bij het vrachtschip is er een groot verlies van landing. Bij het passagiersschip is er een capaciteit van + 1000 passagiers.
- Het ongeval gebeurt op een belangrijke internationale route, met veel verkeer (bijvoorbeeld de Noordzee).
- De impact duurt een week tot een maand.
Hoe moet je deze resultaten lezen?
Binnen de BNRA beoordeelden experten steeds 3 scenario’s per risico: aanzienlijk, grootschalig of extreem. Op iedere pagina vind je de resultaten van het scenario waarvoor de score van waarschijnlijkheid x impact het grootst is. Dit betekent niet dat dit scenario zo zal plaatsvinden of het meest waarschijnlijk is. Lees hier meer over hoe je de resultaten correct interpreteert.
Waarschijnlijkheid
Laag
Impact op de mens
Gemiddeld
Impact op de maatschappij
Laag
Impact op het milieu
Zeer laag
Financiële impact
Gemiddeld
Wat doen overheden?
De kustwacht in België is een samenwerkingsverband tussen de gouverneur van West-Vlaanderen en 17 Vlaamse en federale overheidsinstanties met bevoegdheid op zee.
Bij een incident dat een multidisciplinaire gecoördineerde aanpak vereist, wordt het algemeen nood-en interventieplan Noordzee afgekondigd, dit wordt gecoördineerd door de gouverneur van West-Vlaanderen. Lees meer over de kustwacht en het noodplan.
Het Nationaal Crisiscentrum is vertegenwoordigd in de kustwacht en in de Nationale autoriteit voor maritieme beveiliging. Dit laatste orgaan is verantwoordelijk voor het algemeen veiligheidsbeleid van haven en havenfaciliteiten, schepen en internationale handel.
Lees alle info op de website van de FOD Mobiliteit.