Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Scheepvaartongeval op binnenwateren

Een ongeval op de binnenwateren kan verschillende vormen aannemen:  
  • Iemand aan boord van een binnenschip is gewond of sterft;
  • Een persoon valt overboord;
  • De bemanning moet een binnenschip verlaten, een binnenschip strandt of is onbruikbaar;
  • Er is schade aan een binnenschip die de veiligheid van het schip, andere schepen de bemanning of het milieu in gevaar brengt;
  • ...

Wat kan jij doen?  

  • Volg steeds de adviezen van het veiligheidspersoneel aan boord van een schip en in de haven.  
  • Bel het noodnummer 112 of 101 voor dringende medische hulp of dringende politiehulp. 
  • Lees onze algemene tips voor, tijdens en na een noodsituatie.  

Impact en waarschijnlijkheid 

De cijfers voor waarschijnlijkheid en impact beschrijven een scheepvaartongeval op binnenwateren van een extreme omvang. De BNRA omschrijft zo’n scenario in theorie als: 

  • Een groot binnenschip zinkt en de lading gaat verloren door een botsing met infrastructuur. Een andere optie is een botsing tussen twee of meer grote passagiersschepen. Er moet dan een evacuatie plaatsvinden.  
  • De impact duurt meer dan een maand. Het achterland is ontoegankelijk, want er zijn geen alternatieve vaarroutes.  

Hoe moet je deze resultaten lezen?

Binnen de BNRA beoordeelden experten steeds 3 scenario’s per risico: aanzienlijk, grootschalig of extreem. Op iedere pagina vind je de resultaten van het scenario waarvoor de score van waarschijnlijkheid x impact het grootst is. Dit betekent niet dat dit scenario zo zal plaatsvinden of het meest waarschijnlijk is. Lees hier meer over hoe je de resultaten correct interpreteert. 

 

Waarschijnlijkheid

Zeer laag

Impact op de mens

Laag

Impact op de maatschappij

Gemiddeld

Impact op het milieu

Zeer laag

Financiële impact

Gemiddeld

Wat doen overheden? 

De binnenvaart is gedeelde federale en regionale bevoegdheid. Lees meer via: