Ongeval op de weg

Voorbeelden zijn: een kop-staartbotsing, frontale botsing, botsing door oversteken of draaien, andere botsingen (geparkeerde voertuigen, wisselen van rijbaan, …).
Oorzaken en gevolgen
/
Wat kan jij doen?
Lees de tips van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, van Brussel Mobiliteit of VIAS.
Impact en waarschijnlijkheid
De cijfers voor waarschijnlijkheid en impact beschrijven een ongeval op de weg van een grootschalige omvang. De BNRA omschrijft zo’n scenario in theorie als:
- Er vindt een ongeval plaats met 20 tot 200 voertuigen, één of twee bussen en een aantal trucks.
- Een belangrijke verkeersader is tussen 5 en 24 uur geblokkeerd, op een werkdag.
Hoe moet je deze resultaten lezen?
Binnen de BNRA beoordeelden experten steeds 3 scenario’s per risico: aanzienlijk, grootschalig of extreem. Op iedere pagina vind je de resultaten van het scenario waarvoor de score van waarschijnlijkheid x impact het grootst is. Dit betekent niet dat dit scenario zo zal plaatsvinden of het meest waarschijnlijk is. Lees hier meer over hoe je de resultaten correct interpreteert.
Waarschijnlijkheid
Hoog
Impact op de mens
Zeer laag
Impact op de maatschappij
Zeer laag
Impact op het milieu
Geen impact
Financiële impact
Zeer laag
Wat doen overheden?
Ontdek de initiatieven rond verkeersveiligheid in:
- Vlaanderen via Verkeersveiligheid | Vlaanderen.be
- Brussel via Transport, Mobiliteit | Brussels Hoofdstedelijk Gewest
- Wallonie via AWSR | Agence wallonne pour la Sécurité routière