Incident tijdens het vervoer van CBRNe-stoffen

Chemische, biologische, radiologische, nucleaire en explosieve stoffen (CBRNe) kunnen gevaarlijk zijn als ze niet op de juiste manier behandeld of verpakt worden. Dit kan een risico vormen voor mens en milieu.
De Verenigde Naties hebben een universeel systeem voor de classificatie, verpakking, markering en etikettering van gevaarlijk materiaal. Zo kan dit materiaal veilig vervoerd worden.
Oorzaken en gevolgen
Oorzaken
Wat kan jij doen?
De juiste reflexen bij een incident tijdens het vervoer van CBRNe-stoffen verschillen afhankelijk van het type stof dat vrijkomt. Lees onze tips voor:
- Vrijkomen van biologische stoffen
- Vrijkomen van radioactieve stoffen
- Vrijkomen van nucleaire stoffen
- Vrijkomen van chemische stoffen
- Ontploffen van explosieve stoffen
Impact en waarschijnlijkheid
De cijfers voor waarschijnlijkheid en impact beschrijven een incident tijdens het vervoer van CBRNe-stoffen van een extreme omvang. De BNRA omschrijft zo’n scenario in theorie als:
- Door een explosie lekt een groot deel van een CBRN-lading.
- Dit treft een gebied van meer dan 3 km2. Dit gebied is dichtbevolkt, met talrijke infrastructuren waaronder ook andere CBRNe-installaties.
- De stedelijke omgeving verhoogt de kans op schade en bemoeilijkt het werk van hulpdiensten.
Hoe moet je deze resultaten lezen?
Binnen de BNRA beoordeelden experten steeds 3 scenario’s per risico: aanzienlijk, grootschalig of extreem. Op iedere pagina vind je de resultaten van het scenario waarvoor de score van waarschijnlijkheid x impact het grootst is. Dit betekent niet dat dit scenario zo zal plaatsvinden of het meest waarschijnlijk is. Lees hier meer over hoe je de resultaten correct interpreteert.
Waarschijnlijkheid
Zeer laag
Impact op de mens
Gemiddeld
Impact op de maatschappij
Gemiddeld
Impact op het milieu
Laag
Financiële impact
Gemiddeld
Wat doen overheden?
De FOD Mobiliteit en Vervoer is verantwoordelijk voor het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor, over zee en door de lucht. Daarnaast zijn de verschillende gewesten bevoegd voor het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg en via de binnenscheepvaart, en voor het opleiden en certificeren van de veiligheidsadviseurs (spoorvervoer). Meer informatie hierover op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Voor het vervoer van ontplofbare en radioactieve (klasse 7) stoffen zijn de bevoegde overheden respectievelijk de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) voor alle transportmodi en voor het hele land.
Sinds 2018 bestaat er binnen het Nationaal Crisiscentrum ook een CBRNe-expertisecentrum. Zij helpen partners bij het operationeel maken van CBRNe-noodplannen, bieden ondersteuning in crisisbeheer, en werken mee aan opleidingen voor interventiediensten.
Een CBRNe-incident vereist steeds een multidisciplinair beheer en/of een coördinatie op nationaal niveau. Afhankelijk van de aard van het incident, kunnen er verschillende noodplannen in werking treden bij een CBRNe-risico, bijvoorbeeld het nucleair en radiologisch noodplan of het noodplan CBRN(e) terrorisme.