Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Cyberaanval op een vitale infrastructuur

Cyberaanvallen kunnen gericht zijn op vitale, digitale en fysieke infrastructuur, waardoor hun werking en operaties worden verstoord.  

Vitale infrastructuren leveren diensten die essentieel zijn voor het goed functioneren van onze maatschappij. Voorbeelden zijn: energie (elektriciteit, olie, aardgas, waterstof), vervoer (luchtvervoer, spoorvervoer, vervoer over water, over de weg en openbaar vervoer), gezondheidszorg, bankwezen, drinkwater, afvalwater, digitale infrastructuur, ruimtevaart en voedsel. 

Wat kan jij doen?  

Er zijn geen specifieke tips voor dit risico.  

Volg onze algemene tips voor, tijdens en na noodsituaties

Een cyberaanval op een vitale infrastructuur kan wel heel wat gevolgen hebben. Lees onze tips voor:

Impact en waarschijnlijkheid

De cijfers voor waarschijnlijkheid en impact beschrijven een cyberaanval op een vitale infrastructuur van een extreme omvang. De BNRA omschrijft zo’n scenario in theorie als: 

  • Er vindt een cyberaanval plaats tegen elke vitale infrastructuur die fysieke, veiligheids- of comfortbehoeften levert aan de samenleving. De IT-infrastructuur is langer dan een week offline of niet beschikbaar. 

Hoe moet je deze resultaten lezen?

Binnen de BNRA beoordeelden experten steeds 3 scenario’s per risico: aanzienlijk, grootschalig of extreem. Op iedere pagina vind je de resultaten van het scenario waarvoor de score van waarschijnlijkheid x impact het grootst is. Dit betekent niet dat dit scenario zo zal plaatsvinden of het meest waarschijnlijk is. Lees hier meer over hoe je de resultaten correct interpreteert

Waarschijnlijkheid

Laag

Impact op de mens

Laag

Impact op de maatschappij

Hoog

Impact op het milieu

Zeer laag

Financiële impact

Gemiddeld

Wat doen overheden? 

Het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) is de nationale autoriteit voor cyberveiligheid in België. Het superviseert, coördineert en waakt over de toepassing van de Belgische cyberveiligheidsstrategie. Door optimale informatie-uitwisseling kunnen bedrijven, de overheid, aanbieders van essentiële diensten en de bevolking zich gepast beschermen. 

Om cybersecurityincidenten- en crisissen op een nationaal niveau te beheren, bestaat er het nationaal cybernoodplan. Hiervoor werkt het Nationaal Crisiscentrum samen met het Centrum voor Cybersecurity België en andere overheidspartners. Zo kunnen al deze partners op een gecoördineerde manier samenwerken om de belangrijke sectoren van ons land te beschermen tegen cyberaanvallen.  

Het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) coördineert de beveiliging en bescherming van kritieke infrastructuren in België. In functie van een evaluatie van de dreiging, kan het NCCN externe beschermingsmaatregelen nemen. Hiervoor werkt het NCCN samen met de politie, het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse (OCAD) en de inlichtingendiensten. Iedere verhoogde dreiging, van een mogelijke hacking tot een terroristische of extremistische aanslag, leidt tot de gepaste beschermingsmaatregelen. 

Ook op Europees niveau gaat heel wat aandacht uit naar de bescherming en beveiliging van vitale infrastructuur. De Europese richtlijn voor Network en Information Security (NIS2) van 14 december 2022 verbetert de cyberbeveiliging en weerbaarheid van essentiële en belangrijke diensten in welomschreven sectoren in de EU. Deze richtlijn werd ook omgezet in nationale wetgeving