Nationaal Crisiscentrum lanceert innovatieve tool voor noodplanning en crisisbeheer
Effectieve communicatie in noodsituaties
Bij een noodsituatie kunnen heel wat diensten in actie treden (brandweer, medische diensten, politie, logistieke ondersteuning, communicatie aan de bevolking, de noodcentrales, gemeentelijke, provinciale of nationale crisiscellen, etc.). Een goede communicatie tussen hen is essentieel, zowel op het terrein als op beleidsniveau.
Hiervoor gebruiken de overheden en hulpdiensten een informatieplatform. Tot voor kort was dit platform ICMS (Incident & Crisis Management System). Dit werd ontwikkeld door een externe aannemer. Sinds 2021 werkt het NCCN aan een intern ontwikkeld platform dat volledig moet beantwoorden aan de behoeften op het terrein.
Na drie jaar conceptualisatie, analyse, ontwikkeling en consultaties heeft het nieuwe platform, genaamd Paragon, de fakkel een maand geleden overgenomen van ICMS.
Ambitieus project
De naam van het platform, 'Paragon', verwijst naar een perfecte diamant, zonder enige fout. De geest achter de ontwikkeling is om te streven naar oneindige verbetering. Het zelf ontwikkelen van het veiligheidsportaal biedt het voordeel dat het voortdurend verfijnd kan worden. Elke noodsituatie (of oefening waarbij de procedures worden getest) wordt gevolgd door een evaluatiefase, en elke evaluatie leidt tot een lijst met verbeterpunten en het identificeren van specifieke behoeften.
Om dit project tot een goed einde te brengen werd een groot aantal experts betrokken: analisten, ontwikkelaars, testers, projectmanagers, trainers, Service Desk-teams, administratieve begeleiding, partnerrelaties...
Paragon moet ook rekening met de gebruikers, ongeveer 10.000 professionals uit organisaties met zeer verschillende werkwijzen. Het opstellen van een ontwikkelingsplanning die aan hun verschillende behoeften en prioriteiten voldeed, was een moeilijke puzzel die aangepast moest worden naarmate het project vorderde. Hiervoor werden aan het begin van het project verschillende overlegmoment georganiseerd met de toekomstige gebruikers. Deze intensifieerden naarmate de eindstreep in zicht kwam en zullen in de toekomst worden voortgezet.
Gebruikerservaring en veiligheid
Het Paragon-team streeft naar een optimale en intuïtieve gebruikerservaring voor alle gebruikers en integreerde daarvoor de best practices van ICMS, terwijl ze op zoek gingen naar innovatieve oplossingen en nieuwe functionaliteiten.
Paragon is gebaseerd op cartografie: het platform is zo ontworpen dat de noodsituatie of het incident duidelijk kan worden gevisualiseerd op een kaart, met ankers die de belangrijke interventieplaatsen markeren, de veiligheidsperimeters, de plaatsen die worden gebruikt voor de operationele commandopost, het coördinatiecomité, de opvang van slachtoffers, geografische en meteorologische gegevens... Alle andere functionaliteiten van het platform (de ‘feeds’ waarin de actoren van de vijf disciplines hun informatie meedelen, de gebruikte noodplannen, de contactgegevens van de hulpverleners, enz.) zijn opgebouwd rond deze cartografische benadering.
Een grote uitdaging schuilde in het aanmaken van alle gebruikersaccounts en in de opleidingen. De laatste fase was dus intens: er werd sterk ingezet op de trainingen, terwijl anderen de laatste bugs oplosten en de toegang tot het platform beheerden. Dit alles terwijl het verkeer op Paragon exponentieel toenam.
Het platform moet ook over sterke beveiligingsmaatregelen beschikken om te beschermen tegen externe aanvallen. Daarnaast is het noodzakelijk om technische efficiëntie te combineren met de bescherming van de persoonsgegevens van de gebruikers.
Paragon, dit is nog maar het begin
Het project bestond uit twee fasen: het doel van de eerste fase was om Paragon van voldoende functionaliteiten te voorzien om ICMS te vervangen als nationaal veiligheidsportaal. Dit doel werd bereikt op 2 juli.
De resultaten van de eerste maand van het gebruik van Paragon zijn zeer positief. Het platform heeft al meer dan 8.000 gebruikers en is al vele malen gebruikt. 120 noodsituaties zijn via deze tool beheerd, 250 cases zijn aangemaakt voor de opvolging van evenementen die al hebben plaatsgevonden (verschillende festivals, op 21 juli,...) of die de komende weken zullen plaatsvinden en er zijn 140 oefeningen georganiseerd die gericht zijn op het testen van noodplannen en op het gebruik van Paragon zelf.
In de tweede fase zullen deze functionaliteiten nog verder worden verbeterd en aangevuld, maar Paragon kan ook nieuwe toepassingen integreren die nuttig zijn voor noodplanning en crisisbeheer in België. Het platform blijft dus in volle ontwikkeling.