Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Ken jij het Crisis Support Team (CST)?

Een groep personen werken en overleggen rond een tafel met laptops en papier. Ze voeren teamwerk uit.
Het Crisis Support Team is een nationaal netwerk van deskundigen op het gebied van noodplanning en crisisbeheer opgericht in 2019. Het bestaat uit provinciale ondersteuningsteams waarop lokale noodplanningscoördinatoren een beroep kunnen doen in geval van een noodsituatie.  De praktische werking van het team gebeurt op provinciaal niveau, maar het Nationaal Crisiscentrum organiseert een specifiek opleidingstraject zodat dit in het hele land identiek is. Bij een grote crisis kunnen de lokale ondersteuningsteams een beroep doen op versterking van hun collega's in naburige provincies via een opschalingsprocedure beheerd door het NCCN.

In het voorjaar van 2023 is het NCCN gestart met een gloednieuwe opleiding waardoor het aantal CST-leden zal stijgen tot 80! De leden van het CST zijn professioneel actief op het gebied van noodplanning en crisisbeheer en hebben veel ervaring. Bovendien wonen en werken de teamleden over het hele land. In geval van activering verzekert dit een snelle aanwezigheid ter plaatse. Door hun geografische spreiding zijn de teamleden ook vertrouwd met de plaatselijke realiteit.

De huidige opleiding bestaat uit twee dagen per taalgroep in april, gevolgd door een gezamenlijke tweedaagse sessie eind mei. Er wordt ingegaan op wetgeving, informationmanagement, cartografie, ICMS/Paragon, interpersoonlijke communicatie, kennis ondersteunende diensten en uiteraard ook oefeningen.

Wij erkennen de betrokkenheid van de 80 leden van het CST die ons land in staat stellen de veerkracht bij noodsituaties aanzienlijk te verbeteren en onze uitstekende samenwerking met de provincies bij de uitvoering van dit project dat ons nauw aan het hart ligt!