Autres informations et services officiels: www.belgium.be

Contactcenter

Computer en headset
In een noodsituatie kan je een informatienummer openen, waarop inwoners terechtkunnen met vragen. Hiervoor kan je gebruik maken van het raamcontract van het Nationaal Crisiscentrum.

Nationaal vs. lokaal informatienummer 

Als lokaal bestuur kan je ervoor kiezen om een eigen informatienummer te openen of om gebruik te maken van de nationale infrastructuur. Beide opties hebben voor- en nadelen. 

Het nationaal informatienummer 1771:

  • Je moet als stad/gemeente niet investeren in materiaal of personeel
  • Het nationaal informatienummer is 24/24u stand-by en binnen het uur operationeel.
  • Het aantal operatoren kan snel worden uitgebreid. 
  • De operatoren kunnen telefoons behandelen in het Nederlands, Frans, Duits en Engels.
  • De dienst DSI van het Rode Kruis kan aansluiten om personen te woord te staan die nood hebben aan psychologische ondersteuning of op zoek zijn naar vermiste vrienden of familie. 

Een lokaal informatienummer:

  • De operatoren kennen de lokale omgeving.
  • Er is al een algemeen informatienummer beschikbaar in de stad/gemeente, dat gekend is bij inwoners. 

Hoe activeer je het nationaal informatienummer?

  • Neem contact op met de permanentie van het Nationaal Crisiscentrum op het nummer 02/506.47.11. 
  • Een contactpersoon van het Nationaal Crisiscentrum belt je terug en laat je weten wanneer het informatienummer operationeel kan zijn. 
  • Maak een lijst met vragen en antwoorden op, die de operatoren kunnen gebruiken om telefoons te beantwoorden. Tip: in je monodisciplinaire plan D5 kan je al een aantal standaard FAQ-lijsten opnemen (bijvoorbeeld voor een brand, overstroming, etc.). Tijdens een activatie hoef je deze bestaande FAQ-lijsten enkel aan te passen aan de concrete situatie.
  • In principe is het oproepnummer steeds 1771. Communiceer dit nummer niet vóór je weet dat 
    • het informatienummer voldoende operatoren heeft
    • het informatienummer beschikt over een eerste lijst met vragen en antwoorden. 

Tips bij activatie van een informatienummer

  • Zet het informatienummer zo snel mogelijk in vooralarm. Zo kunnen de voorbereidingen al opstarten. Dit is gratis, ook als je het informatienummer uiteindelijk nooit ‘echt’ activeert. 
  • Stel iemand aan die instaat voor het contact met het informatienummer.
  • Vraag regelmatige feedback (aantal oproepen, type vragen, etc.). Vul de lijst met vragen en antwoorden regelmatig aan op basis van deze feedback. 
  • Denk er op tijd aan om het informatienummer opnieuw stop te zetten. Eventueel kan je beslissen om het informatienummer enkel overdag of tijdens bepaalde uren open te houden.
  • Bij het stopzetten van het informatienummer moet men de mensen kunnen doorverwijzen naar een alternatief informatiekanaal (bijvoorbeeld website).

Intekenen op het raamcontract voor het nationaal informatienummer

Let op: het huidige raamcontract liep eind 2021 afHier vind je alle informatie over het nieuwe raamcontract.