Other information and services: www.belgium.be

Update rond het Paragon programma

Ordinateur carnet et verre d'eau
In deze eerste communicatie van het nieuwe jaar komen we graag terug op een aantal puntjes uit de afgelopen maand(en) en blikken we alvast vooruit op wat 2023 brengt voor Paragon. Het behoeft geen betoog dat dit jaar een stevige uitdaging met zich meebrengt voor ons razend ambitieuze project.

Waar staan we vandaag met Paragon?

De afgelopen decembermaand is bijzonder druk geweest voor het Paragonteam. We hebben, om Paragon Bravo echt goed te maken, de lancering over het kerstverlof getild. Paragon Bravo is nu actief en daar zijn we trots op. Een greep uit de nieuwigheden:

  • De migratie van een deel van de ICMS-data, hoofdzakelijk contacten en PDF-versies van noodplannen. Dit zal ons helpen om de volgende versies nog beter te testen.
  • De optimalisatie van een aantal ‘widgets’ voor de gebruiksvriendelijkheid.
  • Het uitwerken van de ‘contact - en ankerwidget’.
  • De start van de ontwikkeling van de noodplaneditor.
  • De start van de ontwikkeling van de ‘Feed widget’. Feed is vergelijkbaar met de logboeken in ICMS.
  • De eerste versie van de ‘track&trace module’ om de locatie van bepaalde resources te tonen (bvb. ziekenwagens, brandweerwagens, containers, …) in Paragon.

De volgende zes maanden staan volledig in teken van de Paragon Charlie versie. Tegen de zomer zal ze het daglicht zien. Paragon Charlie zal gebruikt worden om lesmateriaal aan te maken en te starten met opleidingen. Het zal weeral een huzarenstukje zijn om dit alles tot een goed einde te brengen maar ons Paragonteam staat meer dan ooit onder stoom.

De ontwikkeling van Paragon Charlie zal vooral focussen op:

  • De verdere uitwerking noodplaneditor;
  • De afwerking van Feed;
  • De visualisatie van een commandostructuur binnen een case;
  • De tal van verbeteringen op basis van de feedback van de interactieve workshops.

Paragon Charlie zal vanaf de zomer dienen om  Paragon Delta te kunnen bouwen. Paragon Delta zal eind 2023 dienen om ICMS definitief te vervangen.

Naast het ontwikkelen van het platform zelf zal 2023 ook  een jaar zijn van opleidingen en het opstarten van de ‘Paragon Desk’ ter ondersteuning van de gebruikers van het platform.

Interactieve workshops CP-OPS en CC-GEM/COM in december, CC-PROV en CoFeCo in februari!

December 2022 betekende ook de aftrap van een reeks workshops met sleutelgebruikers uit het operationele werkveld rond crisisbeheer. Zo organiseerde het Paragonteam twee interactieve workshops met telkens een vijfentwintigtal afgevaardigden uit de operationele structuren van CP-OPS en het CC-GEM. Tijdens deze interessante werkvergaderingen werkten de deelnemers in verschillende groepjes aan een aantal fictieve cases, zowel op papier als met Paragon.  De inzichten en feedback die we hieruit mochten ontvangen zijn belangrijk om het platform verder te optimaliseren. Van de logica in de opbouw van het aanmaken van een Case, de standaardweergave van het Paragon-inlogscherm tot de inhoud van de Noodplanningswidgets en de samenstelling van de verschillende thematische ‘views’: alle vergaarde input wordt ter harte genomen door onze analisten- en ontwikkelingsteams. In februari staan er gelijkaardige workshops op het programma, deze sessies staan in het teken van CC-PROV en het COFECO.

Organisatie van de Paragon informatiesessies

In de afgelopen nieuwsbrief kondigden we de organisatie van een eerste ‘Paragon Info’ webinar aan. Tot onze grote spijt moesten we ze om technische redenen uitstellen.  De technische omgeving waarop Paragon ontwikkeld wordt onderging een ingreep waardoor het niet mogelijk was om een vlotte demonstratie te geven van de applicatie.  Omdat deze demonstratie het orgelpunt is van het eerste webinar besloten we om ze uit te stellen. Er volgt zo snel mogelijk een communicatie met de nieuwe data.Stay tuned!

Kort samengevat kunnen we stellen dat…

  • Paragon in het afgelopen jaar 2022 een stevige ontwikkeling kende.  De versie ‘Bravo’ is intussen live en wordt tegen komende zomer omgedoopt tot ‘Charlie’.
  • In de komende maanden zal er, aan de hand van interactieve workshops, ingezet worden op het verder verzamelen van nuttige feedback vanuit het werkveld om Paragon zo veel mogelijk te finetunen op de noden van de gebruikers.
  • Om alle gebruikers en betrokkenen beter en uitgebreider op de hoogte te houden van de status van het Paragon-programma organiseren we vanaf dit jaar heel wat informatiesessies en leermomenten.

Mochten er in tussentijd vragen, opmerkingen of suggesties opduiken, kunnen deze steeds gemeld worden via de Paragon Core Team mailbox (paragon-core@nccn.fgov.be).